“Hem de començar a passar del NO necessari al SI
indispensable. Hem de passar de la protesta a la proposta. Hem resistit, i
perquè hem resistit estem aquí. Hem resistit, i perquè hem resistit la situació
no és pitjor. Però no només necessitem resistir, necessitem començar a
desafiar.[1]”
“[...] qui va marcar la pauta va ser el carrer. I al
carrer s’hi trobava tota la gent que els últims 20 o 30 anys han estat lluitant
i dient que no... No és la Cultura del NO, és la Cultura del SÍ que
s’afirma amb una negació. I aquesta cultura és la que diu SÍ a la
independència, SÍ als Països Catalans i SÍ a la justícia social, que en aquest
cas anomenem socialisme...Tots aquests Sís els construïm amb un NO, i els nos
que anem construint entre tots són importantíssims. Tant, tant, tant, que ells
ens recorden cada dia que diem que NO i que som de la Cultura del NO, i que per
tant no podem construir res. Sabem perfectament que hem sigut capaços de
resistir, sabem que estem construint la unitat popular [...] i serem la gent
que des dels moviments socials, des de l’Esquerra Independentista, des de la
CUP i des de molts altres llocs [...] els hi trencarem el somriure. No al
Parlament, sinó dins del Parlament i fóra del Parlament. No només als
ajuntaments, sinó als carrers de cadascuna de les ciutats dels Països Catalans.
Perquè el que els fa més por de tot no és la negació d’ara. El que portem i més por els fa és l’afirmació.[2]”
Un any just separa aquests dos fragments de dos discursos
amb similituds, diferències i, sobretot malgrat les trampes de les paraules,
convergència. Els dos oradors estan vinculats al món llibertari (els dos de la
CGT) però els dos discursos tenen com a rerefons unes eleccions. Els dos
defensen la mateixa idea expressada en el segon com a Cultura del NO.
Apuntant també alguna diferència, el segon va adreçat (i en forma part) a un
col·lectiu majoritàriament jove i amb un fort component rural. El primer, en
canvi, té com a públic un ventall més ampli on el jovent no hi és gaire present
i ve d’un moviment que triomfa a les ciutats industrials. I una convergència,
sense majúscules (ni gràfiques ni metafòriques), n’és la simbiosi.
El primer fragment, del que més endavant se’n desenvolupa
un de més extens, forma part d’un speech emès el passat 13 d’octubre a Montjuïc
en el marc de l’acte central de presentació del Procés Constituent. L’autor és
Xavier Domènech, “historiador i a voltes moltes altres coses[3]”.
Una d’aquestes coses és ser professor d’Història a la UAB, fet del que en tinc
un grat record del meu pas per la Facultat de Filosofia i Lletres, mot grat.
També era un dels indignats i vehicula aquesta indignació amb la PUDUP i la
CGT, entre, segur, moltes altres coses. I la que és significativa aquí és la
seva participació en el Procés Constituent.
El segon fragment és també d’un 13 d’octubre, però del 2012.
Està fet en el marc de les presentacions dels caps de llista de la CUP-AE a
l’Assemblea de Molins de Rei on es va decidir presentar-se a les eleccions al
Parlament. L’autor de l’speech és el cap de llista per Tarragona, Jordi Martí i
Font. És del Camp de Tarragona i també “a voltes moltes altres coses”, entre
elles, professor de Llengua i Literatura Catalana i anarcosindicalista de la
CGT i de l’Ateneu Llibertari Alomà.
Causalment més que per casualitat, amb un any de diferència
els dos exposen la dicotomia entre el no crític (i a vegades sí crític) que
Domènech anomena NO necessari i que Martí ho expressa amb la Cultura
del NO i el sí constructiu. Les que estem immerses dins el microcosmos en
el que ens trobem amb un i altre, sabem perfectament que existeixen, però que
són amagats pel règim. Que fan notícia i rebombori amb la crema d’una bandera
espanyola però que passen per sobre i ignoren quan des del mateix lloc
sorgeixen constructives alternatives al sistema. Si més no, per la majoria
social a la que aspirem això no està tan clar. Per guanyar l’hegemonia i
canviar el camí a seguir hem de combatre l’alienació perpetrada per capitalisme
amb confiança. No a un líder, una fe o un col·lectiu, confiança en nosaltres
mateixes.
“Una utopia reaccionària ha marcat les nostres vides.
Com a utopia ha mort, però com a ideologia i política segueix marcant les
nostres vides. I des d’aquesta utopia reaccionària neoliberal se’ns diu que la
nostra vida, el nostre model de vida, és insostenible, que els drets socials
són insostenibles, que l’estat del benestar és insostenible... És absolutament
i radicalment fals. És absolutament i radicalment ideològic. És absolutament i
radicalment cínic.
El que és realment insostenible en aquests moments és un
model de creixement que ha entrat en crisi, que ens ha portat a una crisi que
és social, econòmica, que és política, cultural, que és ecològica... si fins i
tot la terra tremola (plataforma Castor) davant d’aquest model de creixement i
ens diuen que és progrés!
Per poder fer front a aquesta situació hem de resistir,
però també hem de construir la nostra pròpia utopia. Una utopia que ens porti
als nostres barris, als nostres centres de treball, als nostres centres
d’estudi, que ens porti a les cues de l’atur, que ens porti als desnonaments...
i allà parlem, no només de com resistim sinó de com construïm.
El nostre país és ple de d’iniciatives [...] que funden i
poden fundar una nova societat. I el Procés Constituent és això. No és tan sols
unitat, no és tan sols que hem d’anar junts i recuperar les forces, que també ho
és. És que ja n’hi ha prou, que ens ho heu volgut robar tot, fins i tot
l’esperança. I en aquests moments, ho volem tot!
Salut i confiança.[4]”
El darrer cap de setmana Antoni Bassas feia per l’AraTV[5]
una extensa entrevista a David Fernàndez on, com un dels temes, li va preguntar
pel Procés Constituent. El David equiparava les CUP i el Procés Constituent
quan el Bassas li preguntava qui estava més a l’esquerra. I és que és ben sabut
des de l’inici. Veus cupaires ja preguntaven a l’inici del Procés Constituent
que perquè sorgia si el que proposava ja feia anys que existia a l’Esquerra
Independentista, i la mateixa Teresa Forcades en una de les primeres
declaracions ho afirmava alhora de marcar com a única diferència el marc, ja
que la CUP aspira als Països Catalans. Per tant, són òbvies les convergències,
la de l’inici entre Domènech i Martí Font i en general els projectes d’ambdós
moviments. Com també ho és el voler-ho tot.

David Fernàndez parla més amb Bassas del moviment impulsat
per Teresa Forcades i Arcadi Oliveres . Creu que “el Procés Constituent
parla molt de la CUP però parla poc amb les CUP” i el comprenc, però no ho
puc compartir. Al Procés Constituent hi participem molta gent vinculada a les
CUP i, donat que aquest es nodreix dels moviments socials les connexions són
constants i, de parlar, en parlem cada dia. Està clar que no hem d’esperar un
“parlar de despatxos” on els “líders” de cadascun dels moviments es posin
d’acord. Crec que del que es tracta és d’anar convergint.
El #HoVolemTot va ser el lema de la CUP-AE les darreres
eleccions i és com acaba el discurs Xavier Domènech, del Procés Constituent. El
Procés Constituent, que ha començat la seva primera campanya anomenada Construïm la República Catalana del 99%,
aspiració desitjada per Arrufat cloent la manifestació del 19O i lema ja
utilitzat fa temps per altres organitzacions, com els Iaioflautes. Els
Iaioflautes, que van participar a 19O sota el lema “Independència per
canviar-ho tot”. #PERCANVIARHOTOT com una altra de les tantes formulacions que
ara ja també assumeix ICV-EUiA.
Ens anem trobant. I ens anem trobant al carrer. Sense
renúncies, ni personalismes, ni vella política, ni despatxos. Amb coratge,
esperança i fermesa, cooperant i construint poder popular ens seguirem trobant,
però serà al carrer. I no per anar a unes eleccions, sinó per construir la
Unitat Popular. Per construir un moviment capaç d’encetar, sigui des del
Parlament o a l’alba del darrer dia d’una vaga general indefinida, un Procés
Constituent PER CANVIAR-HO TOT.
Material interessant de la campanya:
Cartell de l'acte central del Procés Constituent:
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina